dinsdag 22 oktober 2013

MTB Fiets Fit les 5 20-10-2013


Inmiddels alweer aanbeland bij Fiets Fit les 5. De lessen zijn al wat zwaarder aan het worden, voor de vijfde les zou dan ook een stevige klim en daal training op het programma staan.
Nico wilde bij de balijbrug gaan "billybiken". Hierover later meer.
Het zwaarder worden van de training, zou namelijk eerst terug gaan komen in de warming-up.
Voor de laatste les stond tenslotte Noordwijk op het programma, voor wie wilde mag hier op de fiets naartoe. (uiteraard wel iets eerder vertrekken, 8:45, zodat we om 10 uur kunnen beginnen met de "training")
Dus om hier alvast een klein beetje voor warm te draaien, een iets langere warming up dan normaal.
Zelf had ik bedacht de alternatieve oversteek onder de N206 mee te pakken, wat wel een stukje asfalt betekende.
Opzich niet erg, want je kan vrij vlot weer terug afbuigen richting het buytenpark. Tenminste, dat dacht ik.
Omdat er 1 en ander afgesloten was, werd de warming up al snel een kilometer of 14, wat voor sommigen als een flinke verrassing kwam.
Gelukkig was iedereen op deze manier wel goed warm, dus konden we door naar het stukje techniek van de training.
Ik mocht voorrijden, dus verzon ik een leuke route naar de balijbrug. Om te beginnen de Meerzichtlaan af, om bij de Mandelabrug een houtsnipperpad op te gaan.
Voor dat houtsnipperpad, moest er eerst een flinke afdaling genomen worden. Om te voorkomen dat er getwijfeld werd, heb ik alleen naar achteren geroepen dat men op de houding moest letten. Verder had ik een tweetal ervaren bikers achter me, die zonder te aarzelen achter me aan naar beneden reden.
Na de afdaling even op elkaar wachten, waarbij er verbaasd werd gereageerd op de afdaling.
Maar de meesten hadden hem toch gedaan!
Nu verder naar de balijbrug via een aansluitend houtsnipperpad.
Daar aangekomen, legde Nico uit wat de bedoeling hier was.

De term "billybiken" komt namelijk af van een bepaalde manier van afdalen. Als je zo ver achter je zadel moet hangen, dat je billen omhoog steken, heet dat billybiken. (ik heb het ook niet verzonnen)
Na de afdaling, moet er uiteraard ook geklommen worden. Dat bleek voor de meesten absoluut geen probleem.
Het was alleen ook de bedoeling, dat we de trap af gingen rijden. Toen Nico dat na een paar keer afdalen door het gras voorstelde, werd daar geschrokken op gereageerd.
Ik mocht het "even" voordoen, waarbij ik vooral dus moest laten zien dat het helemaal niet zo moeilijk is als het lijkt. Daarom heb ik ervoor gekozen om de trap (welke uit twee delen afdaling bestond, met een klein middenplateau) op twee manieren te laten zien.
Het eerste deel heb ik laten zien dat je door beheerst te remmen en te rijden, je heel gecontroleerd een trap af kan rijden. Om daarna het tweede deel de remmen los te laten en te laten zien dat er ook dan weinig aan de hand is.

Het belangrijkste is hierin wel, dat je denk om een goede gewichtsverdeling op de fiets en vooral je stuur niet te angstig vasthoud.
Omdat met deze oefening best veel vereist is van de cursisten qua concentratie en er best veel grenzen verlegd zijn, koos Nico ervoor om nog een lekker stukje te spelen door het balijbos.
Eerst over een erg baggerig ruiterpad, waarbij ik uiteindelijk als enige het gehele pad uitgereden heb (wat ook te zien was aan de modder op mijn benen, die bij anderen ontbrak).
Daarna over een klein stukje "laarzenpad", wat dwars door het balijbos gaat over smalle en technisch uitdagende paden.
Na het speelkwartiertje in het balijbos, nog even een klein rondje om de golfbaan om het af te leren.
Hierbij besloten mijn ketting en casette even genoeg modder gezien te hebben, dus die sloegen genadeloos vast. Gelukkig was dit met een beetje water uit mijn bidon snel verholpen, maar ik lag wel achter op de groep.
Voordeel was dan, dat ik even een stukje kon sprinten op eigen tempo en gelijk als veegwagen fungeren voor de laatsten van de groep.
Door het westerpark kozen we nog even voor een kleine, maar erg steile klim. Nu ken ik de klim, dus weet ik hoe steil en vooral hoe lang (of kort in dit geval) hij is. Daardoor stampte ik hem met flinke vaart omhoog.
Achter me hoorde ik een hoop geschakel en gehijg, uitdaging geslaagd dus. Weer een lesje in inschatting van een heuvel, zonder dat we er les voor hoeven te geven.
De weg naar het clubhuis is dan nog vrij kort, maar gelukkig net genoeg voor een cooling down.
Bij het clubhuis helaas al afscheid moeten nemen van Wilma, die de laatste les helaas niet mee kan maken. Wel alle respect voor haar overigens, want ze heeft de volledige cursus op een ongeveerde vakantiefiets gedaan!

Op 27 oktober dus Fiets Fit les 6, waarbij we naar het parcours van Noordwijk gaan. Hier gaan we alle theorie eens in de praktijk brengen!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten