donderdag 18 december 2014

MTB plannen voor 2015

Vanavond zou eigenlijk een avond zijn waarop ik lekker zou gaan fietsen. Het weer werkt alleen niet echt mee, dus bedacht ik mij dat mijn blog wel weer eens afgestoft kon worden.
En waar kun je die nu beter mee afstoffen halverwege december, dan een vooruitblik op het volgende jaar.

Het jaar 2014 was voor mij vooral een jaar van veel pech. Mijn conditie liet duidelijk hier en daar te wensen over en ik heb een paar tegenslagen gehad.
Zo heb ik een aantal keer materiaalpech gehad. Met groot onderhoud kwamen in mijn geval een aantal dingen naar voren die vervangen moesten worden. Ook gooide een lekke band roet in het eten in Middelrode tijdens de straatcross.
De Ardennen heb ik moeten missen door een gebroken base plate en met alle vervangen onderdelen lijkt mijn cube nu wel een compleet andere fiets.
Mijn conditie liet wat te wensen over, doordat ik me in 2014 erg heb gericht op het geven van trainingen en het verzorgen van de mountainbike afdeling binnen de toervereniging.
In beide ging meer tijd zitten dan ik aanvankelijk dacht, wat duidelijk te merken is in het tempo waarin ik fiets.
Dan de montferland marathon. Door het hete weer kon ik het niet voor elkaar krijgen deze uit te rijden. Ik weet dat het verstandig was om te stoppen, maar het steekt wel een beetje.

Gelukkig zijn er ook veel positieve dingen gebeurd op fiets gebied.
Zo heb ik een nieuwe fiets gekocht. Een heuse full suspension heeft zijn intrede gemaakt in mijn schuur. Dit ging ook niet zonder slag of stoot, maar blij dat ik er mee ben!
Ook merk ik dat ik steeds beter ben gaan worden in het technisch rijden. Dit komt mede door het geven van veel trainingen, waardoor je toch net anders tegen je eigen rijtechnieken aan gaat kijken.
Een aantal tochten zijn me absoluut bijgebleven. Neem bijvoorbeeld de hel van Ede Wageningen (http://macreal.blogspot.nl/2014/06/mtb-de-hel-van-ede-wageningen-21-06-2014.html). Een rit die me bij zal blijven door het pure afzien.
Maar ook de enkele parcoursbezoeken die ik heb gedaan. Zo is het parcours van Dorst ook dit jaar weer een waar feest geweest. Toen ik thuis kwam kon ik ook voor het eerst sinds lange tijd weer zeggen dat ik oprecht geweldig genoten had. Gek als dat klinkt, was dat toch echt al even geleden.

En vooral die laatste zin heeft me aan het denken gezet. Want waarom iets doen met je vrije tijd als je er niet echt "geweldig" van kunt genieten? Er gaat tenslotte dusdanig veel tijd in het fietsen zitten, dat er wel een geweldige beloning uit mag komen.
En dan kom ik terug bij mijn plannen voor 2015. Want hoe ga ik dat geweldige gevoel (terug) krijgen?
Hoe stom dat ook mag klinken, van het afzien tijdens het fietsen kan ik genieten. Maar dan wel offroad afzien. Daarom heb ik mij ingeschreven voor de hel van Groesbeek. Een marathon van 105km met maarliefst 1800 positieve hoogtemeters. De montferland marathon staat dit jaar weer op het programma, maar dit keer wil ik hem uitrijden.
In het kader van afzien komt dan automatisch six for Semmy (http://macreal.blogspot.nl/2013/09/mtb-six-for-semmy-14-09-2013.html) weer om te hoek kijken. Die gaat dus voor 2015 weer op het programma.
Een andere kant die ik eens voorzichtig wil gaan uitproberen is de kant van het gravity mountainbiken. Nog niet eens het zware downhill geweld, maar misschien dat ik komend jaar eens een enduro wedstrijd mee pak. Het "rustig omhoog, hard naar beneden" principe bevalt me wel van deze discipline.

Al mijn plannen maken ook dat ik het een stapje rustiger aan zal moeten doen met betrekking tot de trainingen die ik geef.
Gelukkig hebben zich binnen de vereniging nog twee mensen "opgegeven" om hiermee te helpen. Ook wordt de mountainbike fiets-fit (volgend jaar "Start2Bike" genoemd) terug gehaald alleen de najaarseditie.

Vol goede moed ga ik dus het nieuwe jaar tegemoet. Klaar om er iets moois van te maken op fiets gebied.
Lag in 2014 het accent voor mijn gevoel op het geven van trainingen, voor 2015 wil ik vooral zelf meer gaan genieten van het fietsen.
Want hoeveel plezier ik ook haal uit de vooruitgang van anderen, er gaat niets boven fietsen voor jezelf. Met je eigen doelen en voor je eigen plezier.

Hopelijk komen hier ook een paar leuke verhalen voor in mijn blog uit. Dan kan ik die ook weer eens up to date gaan houden!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten