maandag 9 september 2013

MTB fiets fit instructeursdag 08-09-2013

Vandaag stond in het teken van de instructeursdag voor "fiets-fit".
Een dag georganiseerd door de NTFU, waarbij alle (toekomstige) fiets-fit instructeurs hun vaardigheden konden aanscherpen.
Onder vaardigheden versta ik dan, het kunnen lesgeven aan een groep beginnende mountainbikers.
De dag vond plaats in Apeldoorn, bij wielervereniging "de Adelaar". Een clubhuis midden in de bossen zorgde voor genoeg ruimte, plek om jezelf om te kunnen kleden en een leuke kantine.
Naast het clubhuis een aantal grasvelden en een leuk stukje bos, genoeg ruimte om lekker met de fiets buiten te kunnen zijn dus.
Het enige wat je op zo'n dag niet in de hand hebt, is het weer. En dat hebben we geweten!
Het begon op weg naar Apeldoorn al. Ik dacht dat het niet meer zou stoppen met regenen. Ik werd dan ook een enkele keer even op mijn plek gezet door wat aquaplaining.
Aangekomen in Apeldoorn, stond Patrick net zijn fiets uit de auto te halen. Prima timing dus, konden we mooi samen naar binnen lopen.
Binnen aangekomen, bleken de meesten al aanwezig te zijn. Opzich niet gek, het was immers ook al 9 uur. Om  uur zou de koffie klaarstaan en dat stond hij. Zelf drink ik geen koffie, dus ben ik even aan een tafel gaan zitten en heb alles van een afstandje eens bekeken.
Vooral de diversiteit in het gezelschap viel me op. Wat ik vooral erg leuk vond om te zien, waren 2 instructeurs in baggy broeken. Dat zie je toch niet heel vaak, hoewel het er wel een beetje "in" begint te komen.
Zelf ben ik ook groot fan van baggy kleding op de MTB, goed begin dus.
Om half 1 begon een klein welkom, waarin netjes werd verteld ons vandaag les gingen geven en wat de bedoeling van vandaag was.
Ook werd nog even het weer aangehaald (want droog was het nog niet), waarbij beterschap werd beloofd.
De groepen werden ingedeeld om niveau, waarbij ik in de (ver) gevorderde groep terecht kwam.
Iedereen mocht hierna toch echt (met lichte tegenzin) omkleden (incl regenkleding) en naar buiten.

Onze eerste clinic was van Benjamin. Aan zijn fiets te zien duidelijk iemand die liever de berg af dan op rijdt, maar ook duidelijk iemand die kennis aan anderen wil overdragen.
Benjamin koos ervoor om onder de bomen te schuilen voor de regen, wat niemand erg leek te vinden.
We begonnen in deze clinic bij de basis, want hoe begin je nu een fiets-fit cursus?
Het startpraatje werd behandeld, want hoe heet je mensen welkom bij een cursus? Wat vertel je voor je op pad gaat? Wat controleer je voor je op pad gaat?
Het werd al snel duidelijk dat het materiaal goed gecontroleerd moest worden, omdat je anders niet veilig op pad kan.
Ook moet je duidelijk afspreken wat de bedoeling is van de les en welke afspraken je moet maken voor je veilig met een groep de weg (of het terrein) op kan.
Een nuttige stukje, waar vaak toch weinig aandacht aan besteed wordt.
Het was inmiddels (gelukkig) iets droger geworden, dus konden we het grasveld op. Het was nu tijd wat oefeningen uit te proberen.
Hierbij lag de nadruk vooral, op de uitwerking van een oefening op de groep. Hoe ga je om met de sfeer binnen een groep en welke oefeningen kun je gebruiken om die sfeer te manipuleren.
Ook vertelde Benjamin, dat je goed voor jezelf moet blijven beoordelen hoe je een oefening, opdracht of rit hebt begeleid.
Hierbij vond ik vooral de kleine dingen leuk, het finetunen zo gezegd.
Al met al erg leerzaam, maar vooral ook erg leuk.

Het was nu al tijd geworden voor de lunch. De lunch was kort gezegd gewoon goed. Lekkere broodjes, met fruit en melk. Simpel maar doeltreffend naar mijn mening.

In de middag kregen we een clinic van Nils. Nils is iemand die het leuk vind om met mountainbiken bezig te zijn en heeft hier dan ook zijn beroep van gemaakt. Hij geeft clinics en verkoopt kleinschalig wat kleding via een webshop. Een prettig iemand om voor je te hebben staan, met een leuke manier van lesgeven.
Dat lesgeven was waar het hier nu echt om draaide. Wat moet je wel, maar wat moet je vooral ook niet doen?
Omdat wij de gevorderden waren, gaf hij steeds een tweetal uit de groep een thema opdracht mee, om hier een oefening bij te verzinnen.
Deze oefening werd dan door de groep uitgevoerd onder begeleiding van dit tweetal, waarna gezamenlijk feedback gegeven werd en iedereen hier wat van kon leren.
Een erg doeltreffende manier van leren, je leert zo immers van elkaar. Ook merk je, hoe anders mensen tegen dingen aan kijken.
Na afloop van iedere oefening werd door Nils ook gevraagd "zou je dit tijdens een fiets-fit doen?" Een erg interessante vraag, want we staan met ervaren mountainbikers. Daar pas je dan ook de oefening op aan.
Maar het is soms nog best moeilijk inschatten, of je ook beginners dit kunt laten doen.
Nu is dit al gelijk een stuk makkelijker, als je die groep voor je hebt staan. Je merkt dan vaak genoeg al heel snel of een groep ergens voor "klaar" is.
Wel was deze clinic een stukje mensenkennis, want er moest echt even nagedacht worden wat voor oefening je bij welk niveau groep gebruikt.

Onze groep, na de clinic van Nils (in het midden zonder fiets)


De derde clinic was vooral gefocust op een stuk mountainbiken door de bossen. Deze werd gegeven door Paul, die ook van fietsen zijn werk had gemaakt.
Tijdens deze clinic werd naar mijn idee het uitleggen van rijtechnieken wat meer naar voren gebracht. Hoe vertel je iemand wat je precies doet? Want wat voor de meesten onder ons automatisme is, is dat voor beginners doorgaans niet.
Bij elk stukje fietsen kwam de vraag terug "zou je dit tijdens een fiets-fit cursus doen?"
Ook hier kwam de conclusie naar voren, dat dit erg aan de groep ligt. Een kwestie van goed aanvoelen dus.
Deze clinic was wat speelser en korter, maar daardoor niet minder leuk. Zelf vond ik het vooral even een welkome afwisseling om even een stukje te fietsen, in plaats van kleine oefeningen op een klein stuk gras te rijden.

Na de derde clinic, was er nog de ruimte om proef te rijden op een aantal Giant mountainbikes. Paul had een aantal fietsen meegenomen, waardoor je het verschil tussen verschillende wielmaten kon "proeven".
Uiteraard kon ik zo'n aanbod niet afslaan, dus heb ik 27,5" en 29" eens aan de tand gevoeld.
Het verschil is duidelijk merkbaar. Je merkt dat een fiets met grote 29" wielen beter op snelheid blijft en toch voor je gevoel iets meer grip heeft in een klim. Ook zijn kleine obstakels (zoals takken en wortels) ineens een stuk "vlakker". Waar je op een 26" fiets stuitert, lijkt de 29" er overheen te glijden.
De 27,5" werd al snel mijn vriendje. De grip van de 29", maar ook wat lichter en speelser. Doordat de wielen wat kleiner waren, stond ook het stuur wat lager. Ik merkte dat een erg breed stuur, wat ietsje lager staat dan het zadel, mij erg bevalt. Op een fiets met grote wielen is dit lastig in de geometrie van het frame te zetten.
Voor mij dus echt de gulden middenweg, al viel mijn eigen fiets eigenlijk niet eens zo tegen als ik gedacht had toen ik daar weer op stapte.

Al met al vond ik de fiets-fit instructeursdag dus een leuke en leerzame dag, waar ook genoeg ruimte was voor wat ontspanning tussen de leermomenten door.
Waar ik eerst uitkeek naar vandaag, kijk ik nu uit naar het eerste "klasje" fiets fitters de 22e!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten