woensdag 4 september 2013

MTB Dinsdagavond, halve oliebollentocht 03-09-2013

De route voor vandaag was nog onbekend. Er was geen voorrijder aangewezen en op de whatsapp had ook nog niet echt iemand een idee voor een leuke route.
Ronald wilde het parcours op na een paar weken vakantie, terwijl André met de oliebollentocht als suggestie kwam. Zelf had ik het parcours wel even gezien en dacht dat de oliebollentocht vol met brandnetels zou staan.
Uiteindelijk aangekomen bij het clubhuis (net aan op tijd, as usual), had ik gelukkig nog net even tijd om mijn banden iets op te pompen. In de rit naar het clubhuis viel me op dat de achterkant iets wegliep als ik hard de bocht om ging.
Tijdens het pompen kwam de discussie al een beetje los. Wat gingen we vanavond doen?
Ik had nog wat routes in de GPS staan, waaronder de 45km variant van de oliebollentocht 2012. Deze moest het dan maar worden.
Weg van het clubhuis, eerst een leuk rondje door wat groen. Hier zit ook een vrij steile trap in, waar we als MTBers netjes naast omlaag kunnen rijden.
Daarna door naar Meerzicht, waar we het gravelpad richting centrum pakten. Hier was een man die zijn hond aan het uitlaten het niet mee eens, de volgende keer zou hij ons van onze fietsen af slaan.
Nu mag je hier niet fietsen, maar we minderen altijd vaart en proberen netjes gedag te zetten. Hij heeft gelijk dat we er niet mogen rijden, maar zijn reactie was nogal overtrokken naar mijn mening.
Verder via de voorweg naar de randstad rail, waar we over een mooie grasstrook richting de A12 gingen.
Daar via een paar houtsnipperpaden volgas richting de balijbrug.
Het tempo lag hoog, we moesten dan ook af en toe wachten om de groep aan te laten haken.
Over de balijbrug, om daarna richting oosten af te wenden langs de A12. Hier via een woonwijk richting het balijbos.
Via wat smalle paden kwamen we uit op de katwijkerlaan, waarna we met gas er flink op richting Pijnacker gingen.
Via het plaatsje Oostmeerpolder kruisten we het spoor, waarna we over een lang, breed gravelpad reden. Hier werden de benen even goed aangesproken, waardoor de groep duidelijk splitste. 
Zelf kon ik door het kopwerk Stefan niet meer bijhouden, dus liet ik me wat afzakken.
Aan het eind van dit pad, kwamen we tot de conclusie dat het toch wel donker begon te worden. Het was immers ook alweer 8 uur geweest.
Daarom na even uithijgen weer de fiets op, om richting Zoetermeer te rijden.
Stiekem lag hier het tempo ook weer hoog, wat wel bleek toen we zonder moeite aanhaakten bij een wielrenner.
Bij Oude Leede ging deze naar links, waar wij naar rechts moesten. Dit was echter geen excuus om zachter te gaan rijden. Sterker nog, er werd nog een tandje bij gedaan!
Na een aantal kilometer 35km/u gereden te hebben, werd er gevraagd of er weer een tandje af mocht. 
Stefan en ik deden dat uiteraard netjes. Stiekem vond ik dat ook helemaal niet erg.
Bij Pijnacker buigden we af richting oosten, om een stuk verderop de oostweg te kunnen kruisen en via de driesprong Zoetermeer weer in te rijden.
Ondertussen had Patrick de koppositie van me overgenomen, omdat ik het anders ook niet meer bij kon benen.
Met Stefan en Patrick op kop was het voor mij een eitje om met 30km/u naar Zoetermeer terug te rijden. 
Toch wel maf eigenlijk, hoe makkelijk het gaat als je achter iemand aan rijdt.
Op de mandelabrug werd nog even een flinke sprint getrokken, om daarna via de Meerzichtlaan weer richting club te rijden.
Dit laatste stukje was nog even spannend, omdat niemand verlichting bij zich had.
Een goede noot voor de volgende keer dus, verlichting mee.

Al met al een leuke training, waarbij we waarschijnlijk de helft van alle paden gemist hebben. Ook hebben we de route helaas niet af kunnen maken, dus dat bewaren we voor een volgende keer.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten