vrijdag 23 augustus 2013

MTB Donderdagavond, mijn eerste avond als trainer 22-08-2013

Vanavond zou voor het eerst zijn dat ik een training zou gaan geven. Volgens het schema van donderdagavond trainingen zou Stefan deze geven, maar hij is op vakantie. Daarom had ik contact opgenomen met Nico en voorgesteld dat ik een training balans zou verzorgen.
Zo gezegd zo gedaan, met wat ideeën in mijn hoofd reed ik naar de club.
Bij de club aangekomen, werd om 7 uur door Nico verteld dat ik de training ging geven, waar wat verrast op werd gereageerd. Waarschijnlijk omdat bijna niemand wist, dat ik 8 september een dagcursus ga volgen om fiets-fit instructeur te worden.
Na een kleine uitleg van de bedoeling van vandaag, werd het tijd om op pad te gaan.
Iedereen luistert aandachtig

We begonnen met een stukje warmrijden, waarbij Nico en ik op kop gingen. Het tempo werd daarbij direct aardig hoog gelegd, omdat ik veel tijd wilde besteden aan de daadwerkelijke balanstraining en iedereen dan snel warm is.
Na een klein rondje door de polder, zette ik Nico af bij het clubhuis. Hij kon dan een aantal pilonnen verzamelen, zodat ik wat kleine oefeningen uit kon zetten. Zelf reed ik met de groep nog een klein rondje door het buytenpark, om Nico te ontmoeten op het grasveld waar ons nieuwe clubhuis komt te staan.
Daar aangekomen, heb ik uitgelegd wat de eerste opdracht zou zijn.
De eerste oefening werd een stop oefening, zonder de voeten aan de grond te zetten. De basis van balans is immers overeind blijven op de fiets, dus een zogeheten "sur place" vond ik daar een mooi begin van.
Ook in bochten is het belangrijk om in balans te blijven, dus wilde ik iedereen uitdagen door een zo kort mogelijke bocht te draaien.
Dit deden we eerst linksom, daarna rechtsom. Hier werd duidelijk, dat iedereen toch een "favoriete kant" heeft bij het rijden van bochten.
Na het combineren van de linker en de rechter bocht (in een S bocht dus), werd het tijd voor wat afwisseling.
Ik had een rij pilonnen klaargezet, waar men overheen moest rijden. Uiteraard wilde ik het niet te makkelijk maken, dus moest het voorwiel opgetild worden. En dan niet door aan het stuur te trekken, maar door te proberen het voorwiel omhoog te trappen. Een wheely op de fiets dus eigenlijk.
Het is niet alleen leuk om op deze manier met je fiets te spelen, in het terrein kun je ook obstakels tegenkomen waar je op deze manier vrij makkelijk overheen kunt rijden.
Ook leer je op deze manier de balans van je fiets beter kennen, waardoor je met meer evenwicht kunt klimmen.
De volgende opdracht was eigenlijk hetzelfde, met het verschil dat nu met de armen het voorwiel opgetild moest worden.
De gedacht hier achter is, dat je ook tijdens een afdaling een obstakel tegen kunt komen. Dan kun je nu eenmaal geen wheely maken door te trappen.
Sommigen gingen een stukje verder, door beide wielen op te tillen.
Een mooie actiefoto van Harry, die beide wielen optilt

Om weer terug te komen op bochten, wilde ik iedereen nog laten proberen om de fiets af te schuinen. Dit geeft een compleet andere bochtentechniek, waarbij het belangrijk is druk te zetten op de buitenste trapper (deze moet dan ook naar beneden staan).
In het begin ging dit bij de meeste wat onwennig, maar met de juiste kijktechniek ging iedereen met sprongen vooruit!
 Hendy in actie, mooi afschuinend door de bocht

Nadat we geoefend hadden met druk zetten op 1 pedaal in de bocht, vond ik dat het tijd werd voor een beetje gymnastiek. Ik kende het van mijn voortgezette rijopleiding op de motor, maar ook op de fiets is dit erg leuk om te oefenen. Je haalt 1 voet van het pedaal en brengt die naar de andere zijde van je fiets. Dit doe je uiteraard rijdend. Goed voor de balans, maar ook voor je eigen behendigheid. Belangrijk is hier ook weer goed kijken. Als je ver vooruit kijkt, wil je fiets daar tenslotte ook heen!
 Hier laat Kees zien dat hij een goede balans heeft

Om het plaatje compleet te maken, moest er dan in een volgende oefening ook rijdend afgestapt en weer opgestapt worden. Dit zie je vaak in het veldrijden, zo kun je snel over een obstakel heen wat te hoog is om overheen te fietsen.
Harry, André en Hendy in de afstap oefening

Als afsluiting, hebben we nog een potje tikkertje gespeeld. Op een grasveld zette ik een vierkant veld uit met pilonnen, waar iedereen in moest gaan rijden. Er wordt een tikker aangewezen en iedereen die getikt wordt, met een voet op de grond komt, of uit het veld komt, is "af". Een simpel spelletje, maar hierbij komen alle onderdelen die we geoefend hebben aan bod.
Na het spelen van een paar potjes tikkertje, hebben we de avond afgesloten door nog een klein rondje (verhard) door het buytenpark te rijden.
Aan de reacties te horen, vond iedereen het erg leuk om te doen. Zelf vond ik het erg leuk om eens een keer les te geven, in plaats van te krijgen.
Ik kijk daarom ook nu al uit naar 8 september!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten