woensdag 5 augustus 2015

MTB een clinic bij Mikey's bike adventures 02-08-2015

Om je skills te verbeteren, kun je natuurlijk heel veel gaan fietsen en uitproberen. Dit doe ik al een aantal jaar, maar ik begon aan mezelf te merken dat mijn techniek vast leek te zitten.
Er zat de laatste tijd weinig progressie meer in mijn rijvaardigheden.
Omdat je van youtube filmpjes niet alles kunt leren en het soms wel prettig is om iemand naar je rijden te laten kijken, besloot ik een clinic te gaan volgen.
Zeker met een vakantie naar de alpen in het verschiet, geen verkeerd idee.

Na veel zoeken, speuren en vragen op het web, kwam ik uiteindelijk uit bij Mikey's bike adventures (http://www.mikeysbikeadventures.com/). De website sprak me erg aan en de foto's en filmpjes die ik tegenkwam van hem bevielen me wel.
Daarnaast vond ik nog een aantal enthousiaste mensen op het MTB forum die wel eens een clinic gevolgd hadden bij hem en erg te spreken waren over zijn manier van lesgeven.

Het niveau heb ik nog even over getwijfeld. Ik wist dat ik geen niveau 1 training hoefde te volgen, omdat ik geen beginnende mountainbiker ben. Maar moest ik nu een XC level 2, 3 of 4 volgen?
Uiteindelijk heb ik gekozen voor een XC level 3/allmountain clinic.

Deze wordt alleen wel in Spa (Belgiƫ) gegeven, dus dat was vroeg opstaan op de zondagmorgen. Om 6:30 uur zat ik al in de auto, want anders zou ik niet op tijd aanwezig zijn.
Eenmaal aangekomen in de Ardennen, bleek het een klein groepje te zijn. Maichel vraagt iedereen wat zijn/haar mountainbike ervaring is en wat iedereen wil leren vandaag.
Het blijkt een gevarieerde groep, waarbij ik de minste ervaring in jaren blijk te hebben.

Achter de parkeerplaats mogen we heel even het bos in om los te fietsen, voordat we echt beginnen. De een is vooral zijn spieren aan het opwarmen, terwijl ik er juist voor kies om wat krappere bochtjes te rijden en een beetje te wennen aan mijn nieuwe fiets.
(de cursus was op zondag, maar mijn fiets was pas vrijdagavond binnen gekomen)
Het viel me op dat bij mijn nieuwe fiets het voorwiel wat moeilijker op te tillen was, maar dat zal waarschijnlijk ook liggen aan de zwaardere voorvork (een 150mm verende vork is nu eenmaal zwaarder dan een carbon vaste vork).

Als iedereen een beetje opgewarmd is, komt Maichel ons ophalen en rijden we een stukje over de weg. Ik raak wat met hem aan de praat en zijn enthousiasme springt er vanaf.

We beginnen direct met een redelijk steile klim waar een aantal haarspeldbochten in zitten. We worden op pad gestuurd om er een aantal zelf te proberen.
Na de vierde bocht mochten we even stoppen, deze bocht wordt gelijk gebruikt bij een stukje theorie.
Van iedereen wil Maichel graag weten welke lijn hij/zij gereden heeft en waarom.
Daarna legt hij uit wat voor hem de meest logische lijn zou zijn in de bocht; zo ruim mogelijk en overal de grip van het achterwiel opzoeken.
Klinkt heel logisch, maar zo bewust ben je er eigenlijk niet altijd mee bezig.

Boven aangekomen mogen we even uit hijgen en genieten van het uitzicht, terwijl een klein parcours wordt uitgezet.
We beginnen met krappe bochten in een klim, waarbij vooral belangrijk is om de fiets de bocht in te drukken. Ik merk al snel dat de krappe bochtjes steeds makkelijker gaan!
Na de krappe bochtjes zit er een klein steil stukje, waardoor we even snel aan moeten zetten en ons gewicht naar voren moeten verplaatsen. Vooruit kijken is hier erg belangrijk, zodat je weet wanneer je aan moet zetten. Ook moet je goed doseren, want als je eerder in de klim al je kruid verschiet, kom je hier lastiger omhoog.

Ditzelfde doen we hierna ook met bochten naar beneden. Hier komen pedaal positie en weer het de bocht indrukken van de fiets aan bod.

Tussendoor wordt nog even de basis houding voor het afdalen besproken, die er in mijn hoofd toch iets anders uit zag. Maar waarom zou je met gebogen benen staan als dat niet nodig is? Dat is alleen maar extra vermoeiend, zeker in een lange afdaling, aldus Maichel.
En daar heeft hij een goed punt. Want als je maar zorgt dat je klaar staat, kun je gewoon met ontspannen bovenbenen naar beneden rollen.

Na de lunch gaat het niveau een stukje omhoog en gaan we een steile afdaling oefenen, met wat los grind.
Eerst lopen we de afdaling, waarbij goed gekeken en uitgelegd wordt waar we grip kunnen zoeken en vinden.
Steeds een stapje moeilijker, steeds een andere lijn, maar elke keer weer lukt het me. En dat is gaaf!

Dan bespreken we de afstelling van de fiets. De vering had ik niet heel veel mee kunnen experimenteren, doordat ik mijn fiets pas net binnen had.
De hendels heb ik in overleg toch nog net iets dichter bij mijn stuur en net iets hoger gezet, zodat ik overal net even wat beter bij kan. Dat scheelt kracht, dus kun je een afdaling langer volhouden.
Over het afstellen van de vering heb ik gelijk geleerd wat welke instelling nu precies doet. Erg leuk dat ik daar ook gelijk verschil in merkte!

De haarspeld klim van vanmorgen werd nu een afdaling, waarbij we verschillende stukken af gingen snijden. Hierdoor heb je ineens een hele krappe en steile afdaling, steeds weer een kick als die lukken.

Eenmaal beneden aangekomen gingen we een paar kilometer verderop weer omhoog, om een kleine tour te rijden in de omgeving.
Hier kwam alles wat we in de ochtend geleerd hadden weer aan bod en werd ook steeds weer uitleg gegeven.
Mijn fiets gaf me erg veel vertrouwen, maar ik merkte ook direct dat de skills van vanmorgen gelijk toegepast konden worden.
Na een lange klim omhoog, zochten we nog een paar erg steile passages op die we mochten afdalen.
Niet iedereen heeft alles gereden, maar als je mij direct in de ochtend die afdaling af gestuurd zou hebben zou ik dat denk ik ook niet gedaan hebben.
Steeds als Maichel zag dat het iemand toch lukte, kregen we gelijk een high five of een boks. Wat een enthousiasme straalt die man uit!

We mochten daarna nog een tweetal klimmen op rijden. Hier werden schakeltechnieken nog even kort uitgelegd, omdat Maichel toch hier en daar een "ploing" hoorde bij het schakelen.
we kregen een kleine wheely les, die we gelijk toe konden passen door over een greppeltje heen te wheely-en.

Als laatste kregen we een paar prachtige flow-afdalingen voorgeschoteld. Zonder kennis van de omgeving zou je die absoluut mis gereden hebben.
Nog even de gaskraan open dus, om weer bij het begin punt uit te komen.

Na afloop drinken we nog even met z'n allen een drankje en praten we nog wat na.
Maichel heeft voor ons allemaal nog een kleine goody-bag, waar zelfs nog een paar reminders in zitten voor ons om te oefenen.

Als ik terug kijk op de clinic, kijk ik terug op een prachtige en leerzame dag.
Veel technieken die ik al had zijn verfijnd en ik heb zeker een paar grenzen kunnen verleggen.
Ik kan het iedereen aanraden om een clinic te volgen bij Mikey's bike adventures. Maichel geeft les met een enorme dosis enthousiasme en erg veel kennis van zaken. Alle vragen weet hij zo te beantwoorden, dat iedereen het ook echt snapt en vaak neemt hij de vraag die ik zou hebben al weg in de uitleg die hij geeft.

Nb. op het moment van schrijven zijn de gemaakte foto's helaas nog niet online gezet, die zal ik later toevoegen aan mijn blog.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten