maandag 11 maart 2013

MTB zondagochtend ritje 10-03-2013

Door de regen van de afgelopen dagen, had ik wat twijfel om op de MTB op pad te gaan. Ik wist, dat het parcours in Zoetermeer en het parcours in Bergschenhoek niet te rijden zou zijn en Harry had ook al aangegeven op facebook dat hij in Noordwijk wilde gaan kijken.
Omdat voor volgende week de Joop Zoetemelk classic op het programma staat (welke ik op de MTB ga rijden), toch besloten de MTB te pakken en richting clubhuis te rijden. Als het me dan te blubberig zou worden, kon ik altijd nog afhaken en mijn eigen plan trekken.
Op het clubhuis aangekomen stuitte ik op twee verrassingen. Harry was toch niet naar Noordwijk gegaan (achteraf maar goed ook, als ik de fora moest geloven was het zelfs daar blubberig) en Ronald was na lange tijd weer aanwezig. Leuk om Ronald weer eens op de fiets te zien, want dat kon al een tijdje niet vanwege zijn gezondheid.
Met zijn allen naar buiten lopen, vroeg Ronald nog wie er voorop ging rijden. Hier werd geen gehoor aan gegeven, dus reed uiteindelijk iedereen achter Ronald aan. Gelukkig wist Ronald snel een leuk rondje in zijn hoofd te zetten en gingen we richting het Westerpark. Aangekomen bij de golfbanen, zouden we als training een aantal rondjes rond de golfbanen rijden. Hier kun je voor stadse begrippen aardig wat hoogtemeters maken, zonder een MTB parcours aan te doen. Dankzij alle gravel, is het ook bij lange na niet zo nat en vol bagger als op het parcours.
Na een aantal rondes, waarbij de groep al vlot uit elkaar viel door de tempoverschillen, gaf Ronald de opdracht het rondje nu nog twee keer andersom te rijden. Dit zou betekenen, dat de twee lange afdalingen, nu twee lange klimmen werden. In de rondes ervoor was mij al snel duidelijk geworden, dat het klimmen er vandaag niet in zat. Afdalen ging erg lekker, mede door de tip van Harry vorige week om zo min mogelijk te remmen en te vertrouwen op de fiets.
Na wat rondjes gemaakt te hebben, zijn we langs de A12 verder gereden, om daarna dwars door Zoetermeer, over allerlei dijkjes (zonder asfalt uiteraard), bij het noord Aa aan te komen. De wind die we (zelfs door Zoetermeer heen) tegen hadden, werd sommigen zelfs teveel. Helemaal toen we langs het noord Aa richting 't Geertje reden, werd duidelijk dat we volle wind tegen hadden.
Langs 't Geertje, daarna de brug over richting Zoeterwoude. Dat dachten we althans. Ronald boog namelijk gelijk af naar het Zwetpad, om uit te komen langs de N206. Langs de N206 hadden we een goede wind mee terug naar Zoetermeer. Dat vond ik helemaal niet erg, want dan hadden we even een rustmomentje, voor we aan de koffie gingen.
Na de koffie weer naar huis, werd een ijskoud ritje. Omdat je stilzit, koelen je spieren natuurlijk af. Het ritje naar huis is dan te kort om weer op te kunnen warmen helaas. Thuis aangekomen, zei de garmin dat ik net boven de 40km gereden had. Brengt de eindstand van de week dus op 1km na op 100km. 
Voor de zomer moet dat nog wel even omhoog. Zeker als je bedenkt dat ik zit te spelen met het idee om "six for semmy" te gaan rijden (een 6 uurs marathon), of, nog dichterbij, "de acht van Noorwijk" ga rijden op 14 april.
De Joop Zoetemelk classic van volgende week is daar alvast een goed begin voor. Zeker als ik aankomende week nog een avondritje weet te maken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten