woensdag 8 april 2015

MTB training op dinsdagavond 07-04-2015

Via het forum van mountainbike.nl was ik in contact gekomen met een trainer van de Spartaan in Rijswijk. In Rijswijk ligt namelijk het Elzenburgerbos, waar je erg leuk kunt mountainbiken.
In dat bos ligt alleen geen vaste route, waardoor je de paden een beetje moet kennen. Om die paden te leren kennen, mocht ik eens meerijden met een training op de dinsdagavond bij de Spartaan.

Zo gezegd, zo gedaan, om kwart over 6 stapte ik op de fiets van huis op weg naar Rijswijk.
De makkelijkste route was langs de Vliet, dus reed ik eerst langs de A12 (tegen de wind in uiteraard) naar de Vliet toe.
Daarna een simpele kwestie van de Vliet volgen tot je de A4 ziet en daar de brug over naar de andere kant. "So far, so good".
Bij het bos aangekomen, moest ik alleen nog aan de andere kant zien te komen. Dit deel van de route had ik wat minder goed bestudeert, dus reed ik al snel hopeloos verkeerd.
Gelukkig wist ik een weg door het bos te vinden die aan de andere kant uit kwam, waarbij ik al gelijk een paar leuke klimmetjes tegen kwam.

Klokslag zeven uur kwam ik de parkeerplaats op rijden, toen ik Sven zijn fiets net uit de auto zag halen. De groep stond al om hem heen, dus ik was (zoals gewoonlijk) precies op tijd.
Nadat ik me voorgesteld had, vluchtte ik eerst nog even het clubhuis in voor een sanitaire stop, om daarna op het midden terrein aan de training te kunnen beginnen.

De Spartaan heeft een wielerbaan, met in het midden een veld met een aantal hindernissen en bultjes. Hier werd een opwarm rondje uitgelegd, waarbij gelijk al een paar leuke technische obstakels mee gepakt werden.

Eenmaal opgewarmd ging de groep richting het Elzenburger bos. Daar had Sven een tweetal klimmetjes voor ons uitgezocht. Hij had ze in een klein rondje verwerkt, wat in estafette vorm afgewerkt moest worden.
De eerste keer reden we het rondje met de volledige groep, zodat we tijdens het rondje de tijd hadden om tweetallen te vormen.
Onderaan de eerste klim was een grasveld met twee doelen, daar mocht de helft van de groep rondjes om rijden tot hun partner terug was van het klim rondje.
Zo wisselden de tweetallen af, tot iedereen vier keer het rondje geklommen had.
Vooral de eerste klim bleek erg zwaar, lang en steil, waardoor ik de derde en vierde keer mijn aller lichtste verzet nodig had.
De afdaling die daarop volgde maakte een hoop goed, met veel wortels en scherpe bochten.

Na de estafette rondjes gingen we naar een ander deel van het bos, waar weer een klein rondje bedacht was. Dit rondje reden we als grote groep, maar dan wel zes keer.
Bij dit rondje was de klim vooral zwaar door de vele wortels.

Omdat het alweer donker begon te worden, reden we na deze oefening (inmiddels al moe maar voldaan) terug naar de Spartaan om op het midden terrein nog een kleine cooling down te doen.

Na de cooling down bedankte ik Sven hartelijk voor de leuke en zware training, waarop ik gelijk uitgenodigd werd voor volgende week.
Ik dacht dat het niet in de planning zou passen, dus bedankte ik vriendelijk. Sven benadrukte dat ik altijd welkom ben om eens een training aan te haken. Erg leuk en gastvrij dus!
De Spartaan kwam op hun website op mij over als een erg wedstrijdgerichte vereniging, maar niets is minder waar. Er zijn verschillende niveau's waarop gereden wordt en iedereen laat elkaar daarin erg netjes in zijn waarde.

Het elzenburger bos is een leuke plek om te fietsen, waar genoeg te ontdekken valt. Alle paden liggen er erg natuurlijk bij, waardoor de technische uitdaging zeker aanwezig is.
Ook zijn de heuvels die er liggen hoog en steil. Daardoor kun je op een klein oppervlak een pittige training rijden!

Nadat ik mijn lampjes voor de weg naar huis gemonteerd had, bleek ook wel dat ik een pittige training achter de rug had. Elk heuveltje/bruggetje wat ik tegen kwam kon ik goed voelen in mijn benen.
Toen ik eenmaal thuis aan kwam, was ik dan ook blij dat ik lekker onder de douche kon stappen!

Het Elzenburger bos gaat mij wel vaker zien!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten