vrijdag 23 februari 2018

Welke mountainbike?

Als mountainbike coach, krijg ik vaak de vraag "welke fiets moet ik nu kopen?"
Hoewel dit een van de meest voorkomende vragen is, is het ook een van de moeilijkste. Want dat heeft niet alleen met budget en onderdelen voorkeuren te maken.

Wat je voor jezelf vooral vast zult moeten gaan stellen, is wat voor soort fiets jij het liefste wilt hebben. In de meeste gevallen, is dat een fiets waar je 90% van de tijd het beste mee uit de voeten kunt.
Een downhill fiets kopen, omdat je twee weken per jaar naar de alpen gaat en daar een bikepark bezoekt, schiet niet op als je de rest van het jaar de vaste routes in Brabant wilt rijden. Nu is dit voorbeeld wat extreem, maar je zou je af kunnen vragen of je voor die twee weken dan niet beter een fiets kunt huren. Zo kun je een fiets kopen die 90% van de tijd (meer dan) prima voldoet, terwijl je toch je lol op kunt als je op vakantie gaat.

In de praktijk ligt de waarheid vaak een beetje in het midden. Als ik mijzelf als voorbeeld neem, dan zou ik niet het beste af zijn met mijn huidige fiets(en), aangezien ik daar het meeste XC routes mee rijd.
Ik ga echter ook eens in de twee maanden naar de Ardennen, eens per jaar naar de Alpen en eens per jaar naar Spanje.
In mijn geval, vind ik het dan niet erg om de rest van het jaar met iets "teveel fiets" onderweg te zijn. Ik hoef me dan nergens in te houden en kan fietsen op een manier die ik leuk vind.

Zeker met de huidige trailbikes, kun je een capabele fiets voor in het buitenland combineren met een fiets die ook in Nederland nog prima te rijden is. Denk daarbij aan een mountainbike met ongeveer 130mm veerweg voor en achter. Zeker als je die combineert met 29" wielen, kun je allround genoeg zijn om in Nederland een rondje te rijden, maar ook in het buitenland niet al teveel concessies te hoeven doen.
Het nadeel is van een bike als deze, dat je wat minder snel zult klimmen en op vlakke delen van een route minder snel bent dan wanneer je op een XC bike met minder veerweg rijdt.

Heel bot gezegd kun je dus stellen: met minder veerweg kun je beter klimmen/op het vlakke rijden en met meer veerweg gaat het afdalen beter.
Als je graag wilt weten welke veerweg het beste bij je past, ga dan voor jezelf na wat je met de fiets wilt doen en waar je de concessies wilt maken.
Comment gerust onder deze blog als je hier vragen over hebt!

Als je hebt bepaald wat voor soort fiets je graag wilt hebben, komt vaak het budget om de hoek kijken. Want je budget bepaald tenslotte je afmontage, toch?
Dat verschilt bij de verschillende merken echter enorm. Dat komt vooral, doordat sommige merken geen gebruik maken van fysieke winkels. Dat kan een groot voordeel zijn, echter is dat wel iets om goed over na te denken.
Want als je een fiets via internet hebt gekocht, ga je minder makkelijk langs de fietsenmaker met een paar kleine vragen over (bijvoorbeeld) de afstelling van je fiets.

Als je het type fiets, budget en of je de fiets bij een fietsenmaker, of van internet gaat kopen bepaald hebt, wordt het tijd om te kijken naar de afmontage van de fiets.
Daarbij vind ik het belangrijker dat er een goede wielset en goede vering in de fiets zit, dan dat hij over goede schakel onderdelen beschikt.
De schakel onderdelen en remmen (ook wel de groepset) is namelijk een stuk goedkoper te upgraden dan een set wielen, of de vering van de fiets.
Bedenk hierbij ook weer, dat de vering en wielen geschikt moeten zijn voor jouw gebruik en gewicht.
Een set wielen zal bijvoorbeeld een stuk meer te verduren krijgen in een bikepark met grote rockgardens, dan tijdens je lokale rondje op de Twentse heide.
Sommige wielen hebben een maximum gewicht. Niet zo'n probleem als je 75 kilo weegt, maar als je boven de 90 kilo komt met het totaal gewicht (rijder, rugzak en fiets), iets om rekening mee te houden.

In deze blog ben ik nog niet in gegaan op de soorten wielmaten, banden breedtes en ook gravelbikes heb ik nog niet meegenomen.
Er is op dit moment ontzettend veel te koop!
Heb je nog vragen, of is er iets niet duidelijk, aarzel niet om contact met me op te nemen!
Reageer onder de blog, of stuur me een mailtje op marcel@meermountainbike.nl

Geen opmerkingen:

Een reactie posten