donderdag 25 april 2013

MTB land van wijk en woudentocht 21-04-2013

Al enige tijd was er een en ander te vinden op de social media over deze tocht. Ronald zou hem gaan uitpijlen, waarbij hier en daar nog wat vraagtekens waren, over hoe de tocht precies zou lopen.
Zouden we "gewoon" de wijk en wouden route gaan rijden? Wie weet waren er hier en daar wel wat extra lusjes ingezet?
Mij werd het duidelijk, toen ik het Nico vroeg, een paar dagen voor de tocht. We zouden eerst een volledig rondje over het parcours van Zoetermeer rijden, om daarna aan te haken bij de wijk en wouden route.
Zo gezegd zo gedaan zou je zeggen. Nu had ik echter nog wat andere plannen voor in de middag, dus zat ik een uurtje eerder op de fiets dan gepland. Eerst even opwarmen op het parcours van Zoetermeer, voor ik naar de club zou rijden.
Goed, zo gezegd zo gedaan dus. Na een rondje over het parcours (wat er overigens schitterend bij ligt), kwam ik aan bij de club. Even rustig inschrijven en wat kletsen, voor we zouden vertrekken.
Ik kreeg wat opmerkingen over mijn helm, daar zat namelijk mijn nieuwe GoPro op. Filmpje is in de maak, dat volgt nog via youtube/facebook.
Eenmaal tien uur, vroeg ik aan Stefan, wie er voor ging rijden. "Niemand" was het antwoord. Prima, dan zoek ik een groepje gelijkgestemden op.
Nog net voor ik naar buiten wilde lopen, werd ik aangesproken door een man in paars, samen met zijn zoon. Wat bleek, een aantal weken eerder had ik zijn ketting gemaakt (hij had zelf geen linkschakel/kettingpons bij zich, ik wel). Een ketting maken ben je tenslotte niet met een paar seconden mee klaar, dus we raakten over (rij)techniek aan de praat. Ik had hem toen verteld, dat er de 21e een kennismakingscursus was voor de jeugd, wat misschien wel een aanrader was voor zijn zoon.
Nu bleek deze zelfde man mijn advies opgevolgd te hebben en hij had zijn zoon opgegeven. Hij ging zelf gezellig mee met de wijk en woudentocht, helemaal prima dus!
Buiten aangekomen, was de helft al op de fiets gesprongen. Snel opstappen en wegwezen dus.
In het rondje over het parcours, werd al snel onderscheid gemaakt tussen de snellere en iets minder snelle mannen. Ik bleef lekker op mijn gemak bij de iets minder snelle mannen hangen, ik had tenslotte al een rondje gereden. Dit tempo was overigens nog steeds een dikke prima, normaal gesproken houd ik de snelle mannen toch ook niet bij.
Bijna aan het eind van het parcours, stond Ronald nog wat foto's te maken. Altijd goed, een leuke actiefoto!
Dan verder met de wijk en wouden route. Eerst was er nog wat onduidelijkheid, want ik dacht dat ik op Michael stond te wachten, terwijl hij iets verderop op mij stond te wachten.
Iedereen elkaar weer gevonden, dus gingen we uiteindelijk met een groep van 5 man de wijk en wouden route beginnen. John en André begonnen voorop, met Michael, danny en ik in de wielen. Onze kopmannen hadden het tempo er goed in zitten, waardoor ik op de gemeentegrens van Leidschendam al de kop overnam, om het tempo iets omlaag te brengen. We moesten tenslotte nog 40km.
Al snel kwamen we op de kostverlorenweg, waar ik besloot over het asfalt te rijden. Michael ging goed hard over de grasstrook ernaast, dus die kon ik even mooi op film zetten. Ronald kwam ook nog even langs zij, om een foto te maken vanuit de auto.

Dan door voor het echte werk van de wijk en wouden route.
Na Leidschendam, wordt er langs de vliet afgebogen naar de vlietlanden, met de nodige gras stroken. Ook ligt er een erg leuke single track, met veel bochten in een stukje bos.
Offroad reed ieder zijn eigen tempo, om op asfalt weer aan te haken en gezamelijk verder te rijden.
Net voor we daadwerkelijk bij de vlietlanden aanbeland waren, klaagde Michael over een overslaande ketting. John en ik hebben even gekeken, maar konden geen duidelijke oorzaak vinden. De rest van de rit hebben we hem er ook niet meer over gehoord, dus het leek vanzelf over gegaan te zijn.
Tijdens deze materiaal inspectie, werden we zowaar ingehaald door Janine. Na even met haar gepraat te hebben, vertrok onze groep weer. Ik bleef nog even staan, omdat er ook net een andre groepje aan kwam rijden. Na wat positieve geluiden over de tocht, dan toch weer op de fiets gestapt.
Gelijk een klein beetje het tempo er in, om weer aan te haken bij de groep. Janine reed een stukje over het asfalt, waardoor ook zij aansluiting vond bij onze groep.
Richting Leiden dus met 6 man/vrouw gereden.
Vlakbij Leiden, gaat de route dan een klein stukje parallel aan de N206. Hier kun je over asfalt rijden, over een dijkje rijden, maar je kunt ook een klein stukje tussen een strookje bomen rijden.
Janine verkoos het asfalt, terwijl de rest van de groep over de dijk reed. Ik koos voor het bochtige stukje single track tussen de bomen door. Dit is naar mijn mening een klein juweeltje in de route. Je kunt er een snelheid van boven de 20km/u aanhouden, zonder dat je een meter rechtuit rijdt.
Helaas had ik voor de middag al andere plannen, waardoor ik hierna af moest haken. Ik ging de N206 verder volgen richting huis.
Vlak voor ik langs Stompwijk reed, besloot ik nog een uitstapje te maken via het Zwetpad, langs 't Geertje. Te druk om een goede PR te zetten op het (inmiddels wel bekende) segment, deed ik lekker rustig aan.
Langs het Noord Aa dan naar huis, waar ik Hendy nog even tegenkwam. Hij had de volledige route al bijna uitgereden. Hij haalde me dan ook in met de woorden "jij hebt afgesneden!". En dat klopte, want ik wilde vroeg thuis zijn.
Al met al, had ik nog ruim 2 uur op de fiets kunnen zitten. Niet slecht voor een "korte" zondagochtend.

2 opmerkingen:

  1. Leuk verslag, helaas moest ik die dag werken anders was ik ook van de partij geweest. Enkele jaren geleden organiseerde Ronald een soortgelijke tocht voor Duchenne Hero's. Eerst een rondje Buytenpark, toen een rondje Wijk en Wouden en tenslotte afsluiten met het Buytenpark.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel, helaas kan je niet overal bij zijn. Er gaat zoveel vrije tijd in dat werken zitten af en toe ;)
      Toen reed ik nog niet bij de club. Dit jaar ga ik six for semmy doen. Misschien wel leuk om ook een sponsortraining oid op te zetten.

      Verwijderen