dinsdag 31 december 2013

MTB Terugblik op 2013, vooruit kijken naar 2014

Net als de meeste mensen, kijk ik ook aan het einde van het jaar nog eens terug.
Want wat heb ik nu allemaal gedaan?
Op fiets gebied is eigenlijk het meeste gebeurd door het hele jaar heen. Daar valt dan ook het meeste over te vertellen!
Het jaar begon wat zwakjes. Na een loodzwaar ardennen weekend in de herfst van 2012, vond ik het moeilijk de draad weer op te pakken.
Dit is dan ook duidelijk terug te zien in mijn ritten van het begin van het jaar. Er zat weinig fut in en ik maakte weinig kilometers.
Dan was daar ineens een goed doel wat me aansprak; Six for Semmy. Hierover heb ik genoeg geschreven eerder in mijn blog, want wat een dag was dat!
Maar toen ik mijzelf eenmaal ingeschreven had, begonnen de ritten langzaamaan wat spannender te worden.
Ook dit is goed terug te zien in mijn jaar overzicht.
De ritten werden langer, uitdagender en de lol kwam er weer goed in!

In de zomer ben ik dan ook gericht gaan trainen voor de zes uurs marathon in september.
Na "de acht van Noordwijk" in april, kwamen er meer lange ritten voorbij.
Helaas veel ritten over de weg, dat is een verbeterpuntje voor 2014.
De Joop Zoetemelk Classic was een goed voorbeeld van een zware rit over de weg. Met name de laatste paar kilometers, met volle tegenwind. Mentale hardheid wilde ik trainen. Ik heb er nu nog spijt van.

Dan ook nog de omloop van het groene hart, mijn langste fietstocht ooit. Net geen 130km. Helaas wel over de weg, maar toch een goede duurtraining.

Verder nog van baan gewisseld halverwege het jaar, waardoor ik elke woensdag vrij ben. Daar heb ik ook flink profijt van gehad!
Want wat is het lekker, om een dagje vrij te hebben in het midden van de week.
En dat komt natuurlijk ook de fiets-uren ten goede!

Sterker nog, in totaal heb ik een slordige 270 uur op de fiets gezeten in 2013.

Dan Six for Semmy, wat een beleving was dat. Een prachtige dag, die me erg geraakt heeft.
Zoiets doet iets met je, of je het nu van dichtbij hebt meegemaakt, of je gewoon meefietst omdat het een goed doel is (zoals ik).
Die staat dus weer op de kalender voor 2014. De datum is nog niet bekend, maar wanneer hij ook is, ik maak mijn agenda ervoor leeg.

In 2013 ben ik natuurlijk ook nog tussendoor "even" MTB instructeur geworden! Een leuke ervaring, waar ik zeker mee verder wil.
Iemand anders iets leren, vooruit zien gaan, nieuwe dingen zien doen, dat is prachtig om te zien.
Tijdens de Fiets-fit cursus afgelopen najaar was het dan ook prachtig om te zien hoe de cursisten met grote sprongen vooruit zijn gegaan.

Wat ik vooral wil gaan doen voor 2014, is gerichter gaan trainen.
In 2013 heb ik kunnen aftasten wat mijn lichaam kan. Ik weet waar ik goed in ben, maar ook waar ik vooral niet goed in ben.
Dat wetende, hoop ik voor 2014 mijn ritten leuker en gerichter te kunnen maken.

Voor 2014 wil ik vooral gaan proberen een aantal binnenlandse marathons mee te gaan pakken.
Om concreet te noemen: de 8 van noordwijk, de 5 van schoorl, MTB marathon Groesbeek en uiteraard Six for Semmy.
Ik twijfel nog over de Bart Brentjens challenge, omdat die rit altijd erg druk is.
In 2014 wil ik ook proberen om een aantal ritten te maken in gebieden waar ik normaal gesproken nooit kom. Ik denk zelf dan aan een aantal dagen Zuid-Limburg. Waarschijnlijk komt mijn rijstijl daar beter tot zijn recht.
Klimmen heb ik dan wel een hekel aan, maar een goede, lange afdaling kan ik ontzettend van genieten.
Enige jammere is, dat die alleen in Zuid Limburg te vinden zijn. De lange klimmen neem ik dan op de koop toe. (een ski-lift is weer het andere uiterste natuurlijk, maar daar wil ik niet aan beginnen)

Als ik 2013 vergelijk met hoe ik 2014 wil gaan "doen", kom ik eigenlijk tot de conclusie dat 2013 vooral een leerjaar geweest is. Ik weet nu beter wat ik leuk vind en kan hier dus op gaan uitbouwen.
In een opwelling heeft er nog even een racefiets in de schuur gestaan, maar ik was er al snel achter dat dit toch niets voor mij is.
Daarom wil ik vooral gaan proberen minder op de weg te rijden.

Ook het geven van instructie wil ik beter op gaan pakken. Er is een rooster opgemaakt voor de clubtrainingen, waar ik mijn ei goed in kwijt denk te kunnen.

Heel kort gezegd, heb ik in 2013 erg veel geleerd over het mountainbiken en de verschillende disciplines/mogelijkheden die daarbij horen.
Maar ik heb vooral erg veel geleerd over mezelf. Wat ik leuk vind, maar ook waar ik goed in ben.
Met dat in mijn achterhoofd, heb ik erg veel zin in mijn fietsjaar 2014!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten