maandag 5 mei 2014

MTB Fiets Fit les 6; geslaagd! 04-05-2014

Na 6 weken van training was het dan zo ver. Voor de fiets fit deelnemers de grote test; zouden ze het mountainbiken beheersen?

Om dit te "testen", was een tocht gepland naar Vlaardingen. In Vlaardingen ligt nog niet zo heel lang een parcours van 9km, wat prima geschikt is voor beginners.
Voor de gelegenheid had ik naast Hendy ook Nico mee gevraagd, zodat we in ieder geval met 3 begeleiders reden.
Op facebook had ik nog neergezet dat iedereen welkom was om aan te haken, wat als resultaat had dat we startten met 10
man/vrouw sterk.
Op naar Vlaardingen!

Op weg naar Vlaardingen zou Nico mij de weg wijzen. Dit ging niet helemaal zonder slag of stoot.
Met een paar misverstandjes, een trapje oplopen met de fiets op de arm en een hoop gelach om ons gestuntel, gingen we dan toch echt richting het zuiden.
Met een gezellig tempo kwamen we om een nette 10:15 uur aan bij het parcours in Vlaardingen. Hier stond André ons al op te wachten, hij zou met ons een paar rondjes mee rijden op zijn thuis parcours.

Het idee was om eerst gezamelijk een rustige ronde te rijden om het parcours wat te verkennen. Hier kon iedereen zich in vinden, dus gingen we op pad.

Richard "in de bocht" op het parcours

Afgezien van een paar 100 meter waar het parcours nog niet aangepakt was, lag het er prachtig bij. Een enkeling vond het wat stoffig, maar daarover kun je met goed fatsoen eigenlijk niet klagen.
De bochtjes werden rustig aan opgegeten en iedereen had het prima naar zijn zin.
Het weer werkte ook lekker mee, hoewel de lange broek en lange mouwen anders doen vermoeden.
Halverwege het parcours stopte ik nog heel even. Het laatste stuk is net wat intensiever door de korte, maar steile klimmetjes. Als je goed je snelheid vasthoud tijdens de afdalinkjes kom je hier een heel eind mee, maar dan moet je er wel op voorbereid zijn.

Halverwege het parcours, iedereen luistert aandachtig.

Nadat iedereen het tweede deel van het parcours ook met gemak had volbracht, werd het dan tijd voor een rondje op eigen tempo.
Nico zei wel achteraan te willen rijden, dus hij zou eventuele pech gevallen opvangen.
Zelf dook ik direct het rode lusje op, om daar even wat te kunnen spelen.
Daarna de blauwe route terug op, met het idee de rest weer in te kunnen halen.
Nico en André kwam ik al vrij vlot tegen; André was lek gereden en Nico schoot hier te hulp. Nu kon ik mooi als veegwagen spelen.
In het noordelijke deel van het parcours ligt ook een klein rood lusje, dus die pakte ik ook mee. Onderweg op de blauwe route liggen ook allerlei kleine, aangelegde hindernisjes. Die maken het parcours toch net dat beetje leuker.
Net toen ik aan kwam rijden bij het eind van het parcours, wilde Nico mij bellen. Iedereen was er namelijk al, maar ik ontbrak nog.
Nico en André waren zo lang bezig geweest met de band, dat ze terug gereden waren naar het startpunt. Ik bleek een dusdanige achterstand opgebouwd te hebben met de rode lusjes, dat ik de rest bij lange na niet meer in kon halen.
Toch pittig, twee rondjes op een MTB parcours.

André wist nog een leuke plek voor koffie, dus met zijn allen gingen we onderweg voor een heerlijk bakkie (in mijn geval 7up) in het zonnetje.
De appeltaart bleek er ook erg goed te smaken, altijd goed.

Na onze koffiepauze ging André weer huiswaarts, want wij gingen weer op Zoetermeer aan.
Ook hier wist Nico weer een leuke route.
Het leukste van de route, was toch wel het grinddijkje naar Schipluiden toe.
Na Schipluiden reden we dwars door Delft, op naar Delfgauw.
Via de Dobbeplas kwam Zoetermeer dan toch langzaam weer in zicht.

Mijn vraag aan Janine of het tempo nog goed was, werd gelijk beantwoord met een volmondige "ja". Er bleek zelfs nog een versnelling in te zitten!


De balijbrug is alweer in zicht!

Aangekomen bij de Balijbrug heb ik zelfs met Fiets Fitter Marcel een PR weten te zetten op het haarspeld segment!

Terug bij het clubhuis stond er een slordige 80km op mijn teller (die 100 meter krijgt iedereen cadeau, hij stond eigenlijk op 79,9km), een echte prestatie!

Daarom kreeg iedereen onder het genot van een glaasje water en/of fris een certificaat uitgereikt. Met zo'n prestatie ben je natuurlijk geslaagd voor de Fiets Fit!
De basis van het mountainbiken hebben de cursisten goed onder de knie. Iedereen heeft mij ook plechtig beloofd om te blijven fietsen, we hebben zelfs een nieuw lid bij onze club gekregen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten